Kraljevina Butan mala je država između Indije i Kine, a neostvareni je san mnogih putnika. U ovoj čudesnoj državi smještenoj na samom rubu Himalaje, umjesto sveprisutnog i hladnog ekonomskog izraza ‘bruto nacionalni proizvod’ koristi se koncept ‘bruto nacionalne sreće’, dok među državnim institucijama postoji i pravo Ministarstvo sreće.
Himalajsko kraljevstvo planira ograničiti broj turista jer želi ostvariti visokovrijedan turizam. Cilj je privući kvalitetne turiste koji plaćanjem naknade za održivi razvoj pridonose ciljevima održivosti kao što su očuvanje okoliša i kulture.
S ponovnim otvaranjem granica i nastavkom rasta međunarodnog turizma, Butan je predan svojoj ideologiji modela turizma “visoke vrijednosti, malog utjecaja”. Naime, glavna direktorica marketinga nacionalne turističke agencije, Carissa Nimah, poručila je prošle godine kako Butan nije “masovna turistička destinacija”, već opslužuje goste visoke vrijednosti.
Cilj je privući veliki broj kvalitetnih turista koji žele uživati u jedinstvenoj ponudi zemlje. To pretpostavlja da svaki putnik uživa u visokokvalitetnom, autentičnom iskustvu, dok istovremeno čuva okoliš i kulturnu baštinu.
Butan je ranije uveo naknadu za održivi razvoj (SDF) prema kojoj je svaki posjetitelj za ulaz u zemlju dužan platiti 100 američkih dolara što destinaciji pomaže u postizanju zacrtanih ciljeva održivosti. Bez obzira na ovaj trošak, izvješća su pokazala da turizam u zemlji i dalje raste, vjerojatno i iz razloga što diljem svijeta eko-turizam postaje sve privlačniji.

Pola stoljeća međunarodnog turizma
Prošle je godine obilježena 50. obljetnica otkako je Butan otvorio svoje granice međunarodnom turizmu – od 1974. pozdravlja putnike koji žele otkriti njegova jedinstvena duhovna, kulturna i prirodna dobra.
Iako ovaj sektor čini manje od pet posto BDP-a države, ipak igra važnu ulogu u njenom razvoju. Prema službenim izvješćima, većinu posjetitelja čine indijski putnici, dok iza njih slijede oni iz Sjedinjenih Država i Ujedinjenog Kraljevstva, prenosi Times of India.
Nimah je istaknula cilj zemlje da privuče posjetitelje više od jedanput, dodajući kako mnogi ljudi smatraju Butan odredištem s ”bucket liste”, ali se nikada ne vraćaju. Ona savjetuje razgled manje popularnih mjesta kao što su Paro, Thimphu i Punakha, ističući da zemlja ima doista mnogo za ponuditi.
Butan, inače poznat kao prva država s negativnim emisijama ugljika na svijetu, jedno je od najtraženijih turističkih odredišta. Neki od magneta za posjetitelje njegove su prirodne ljepote, ponuda avanturističkog turizma i dobro očuvana kultura – doista nudi za svakoga ponešto, od povijesnih planinarskih ruta do jedinstvenih gastronomskih iskustava.

Poticanje razvoja turizma i prihvaćanje neovisnijih putnika
Međutim, po nekim se parametrima čini kako gospodarstvo zemlje posrće pa u pokušaju njegovog oživljavanja Butan potiče razvoj turizma. Dnevna naknada je već smanjena, a sada novi portal za rezervacije nudi mogućnost dodatnih ušteda, što znači kako zemlja prihvaća neovisnije putnike koji vode računa o troškovima.
Znakovit je potez bio prepolovljenje obvezne dnevne naknade za održivi razvoj prošle godine na 100 dolara po odrasloj osobi. Sada novi službeni portal za rezervacije neovisnim putnicima olakšava planiranje putovanja i potencijalno štedi više novca.
Premijer Tshering Tobgay opisao je u studenom 2023. u izbornom manifestu butansko gospodarstvo riječima “na rubu kolapsa”, navodeći prosječnu stopu gospodarskog rasta tijekom pet godina od samo 1,7 posto. Rezultat toga je visoka razina nezaposlenosti mladih i smanjenje deviznih rezervi.
Njegov je plan pridobiti barem polovicu posjetitelja s neazijskih tržišta, posebno iz SAD-a, Europe i Australije. “Možemo rasti na način koji je uravnotežen i vjeran načelima bruto nacionalne sreće”, rekao je Togbay za Bangok Post, upitan o predloženim planovima za rast gospodarstva.
Indeks bruto nacionalne sreće (GNH) mjeri dobrobit stanovnika – od životnog standarda preko zdravlja do očuvanja kulture i okoliša.
Otkako je 1974. Butan otvoren za turiste, izgradio je reputaciju na malom broju dolazaka i imućnijim gostima koje privlače vidici na himalajske vrhove i budističke samostane smještene na liticama. No, kao rezultat toga, stvorila se percepcija nedostupnosti prosječnom turistu. Kako bi potaknuo rast putovanja, sada pokušava riješiti nastale prepreke oko pristupa i troškova.

Jednostavnija rezervacija za putovanje
U kolovozu 2024. prvi butanski internetski portal za rezervacije počeo je dopuštati a la carte planiranje dozvoljavajući putnicima jednostavno filtriranje provjerenih i licenciranih butanskih pružatelja ugostiteljskih usluga, što je prije bilo nemoguće sortirati bez pomoći lokalne putničke agencije ili turoperatora.
Neovisni putnici sada mogu koristiti Portal turističkih usluga Butana za pregledavanje, usporedbu i izravnu rezervaciju usluga turističkog vodiča (još uvijek obveznih prilikom posjeta Butanu) i smještaja, dajući im alate za oblikovanje vlastitog putovanja uz potencijalno niže troškove. U prošlosti su izbori turoperatora bili ograničeni na samo nekoliko tvrtki, što je otežavalo usporedbu i povećavalo troškove.
Potencijalne uštede nastaju uslijed rezerviranja bez posrednika, a dolaze povrh smanjene naknade za održivi razvoj. Postoje također dodatni popusti na pristojbu za putnike iz susjedne Indije i djecu do 12 godina. Naknadom se financiraju zdravstvena skrb i obrazovanje te održivi i infrastrukturni projekti.
Butanski ministar trgovine, industrije i zapošljavanja, Namgyal Dorji, potvrđuje da vladina vizija turizma u Butanu ostaje “čvrsto ukorijenjena u predanosti pristupu visoke vrijednosti, malog prometa koji poštuje i čuva jedinstvenu kulturnu i ekološku baštinu zemlje”.
U iščekivanju potencijalnog rasta broja posjetitelja iznad broja prije pandemije, dodaje, vlada je “usvojila uravnotežen pristup koji daje prioritet poboljšanjima održive infrastrukture, impresivnim iskustvima koja odražavaju temeljne vrijednosti Butana i dosljedno visokokvalitetnim iskustvima posjetitelja”.

Bali krenuo putem Butana
Iako je turizam transformirao Bali, čineći više od 60 posto gospodarstva otoka u 2019. godini, stanovnici danas s njim imaju odnos “ljubavi i mržnje”. Mnogi su uzrujani zbog zagušenja prometa, nekontroliranog razvoja i neobuzdanih posjetitelja.
“Otok bogova” jedna je od najpopularnijih svjetskih destinacija, stoga ne čudi da je nastao problem s nekulturnim turistima koje mame predivne plaže, ukusna hrana, bogata kultura, jeftin smještaj i ostalo.
U medijima je 2023. godine odjeknulo kako je jedna ruska influencerica deportirana iz Indonezije nakon što je gola pozirala na svetom drvetu, deseci drugih otjerani su zbog ilegalnih poslova s turističkim vizama, a postoje i brojni izvještaji o nesmotrenoj vožnji, sukobima s vlastima i nepoštivanju lokalnih običaja koji su potaknuli zahtjevanje strožih propisa. Nacionalna turistička zajednica pokrenula je reklamnu kampanju pozivajući putnike da se ponašaju pristojno.
Dok frustracije rastu, vlasti traže načine kako uravnotežiti rastuću turističku industriju s dobrobiti lokalnog stanovništva i same zemlje. Boreći se sa zamkama masovnog turizma, dužnosnici uvode dnevnu turističku pristojbu sličnu naknadi za održivi razvoj koju naplaćuje Butan.
Wayan Puspa Negara, čelnik turističke udruge i zastupnik u pokrajini Badung na Baliju, rekao je za South China Morning Post kako zamišlja da će u budućnosti, poput Butana, otok “odabirati turiste”.
Bali je 2023. razmatrao zabranu iznajmljivanja motocikala turistima kako bi se smanjio broj prometnih nesreća. Prošle su godine lokalni dužnosnici zaustavili izgradnju novih hotela, vila i noćnih klubova na dijelovima otoka koji su doživjeli pretjerani razvoj.
Guverner Balija, Wayan Koster, prvi je 2023. iznio ideju o pristupu turizmu u stilu Butana pa je otok uveo jednokratnu ulaznu naknadu od 150.000 indonezijskih rupija (devet eura) za financiranje aktivnosti za njegovo očuvanje. Sada dužnosnici preispituju Kosterov prvotni prijedlog o višoj naknadi za reguliranje turizma i privlačenje imućnijih posjetitelja.

Globalni trend kako putovanja učiniti održivijima
Turistički porezi mogu imati različite oblike, od ulaznica do naknada za smještaj po noćenju ili dnevnih pristojbi stranim posjetiteljima. Također služe u različite svrhe.
Edinburgh je najavio planove za uvođenje naknade koja će se koristiti za infrastrukturu, stanovanje, upravljanje destinacijom i kulturne inicijative. Italija je razmatrala podizanje dnevnih pristojbi kako bi se borila protiv prekomjernog turizma. Talijanska ministrica turizma, Daniela Santanchè, tvrdi da takve naknade potiču odgovornije putovanje.
Bali nije jedino turističko središte u jugoistočnoj Aziji koje eksperimentira s turističkim porezima. Primjerice, Tajland, koji prima oko 40 milijuna putnika svake godine, planira za sve dolaske prije kraja 2025. oživjeti ukinutu naknadu od 300 bahta (oko 8,50 eura).
Još uvijek nije poznato kako će se prikupljati, iako je Sorawong Thienthong, tajlandski ministar turizma i sporta, rekao da će to vjerojatno biti dio predložene digitalne kartice za ulazak u zemlju. “Naš je cilj učiniti proces što lakšim”, rekao je na tiskovnoj konferenciji, prenosi Euronews.
Budući da europska odredišta od Walesa do Venecije također raspravljaju o prednostima turističkih pristojbi, prijedlog Balija uklapa se u širi globalni narativ o tome kako putovanja učiniti održivijima. Hoće li veći troškovi odvratiti posjetitelje ili će samo promijeniti obrasce putovanja, tek ostaje za vidjeti.