Zemlja izlazećeg Sunca ovogodišnja je hit destinacija

Čini se kako će Japan ove godine oboriti sve dosadašnje turističke rekorde i to prvenstveno zbog slabog jena. Međutim, pored nedvojbenih ekonomskih koristi, veliki priljev posjetitelja sa sobom nosi brojne izazove.

Japan

Japan je najposjećeniji ujesen kada putnici hrle u prekrasnu prirodu napuniti baterije jesenjim bojama. No, umjesto posjete popularnim mjestima, zašto ne izabrati manje poznata odredišta gdje se može doživjeti destinaciju na autentičan način i time podržati lokalnu zajednicu koja živi održivo?

Primjer su dva gradića centralnog Japana u kojima je okoliš generacijama definirao način života. Mještani ovdje žive u skladu sa Satoyama principom. Satoyama podrazumijeva mjesto gdje priroda i ljudi žive u harmoniji. Tradicionalni japanski krajolik Satoyama oblikovali su ljudi koji u njemu žive, a bave se poljoprivredom, šumarstvom i ribolovom.

Tokyo, Japan

Inicijativa se temelji na stajalištu da ti krajolici, kada se njima pravilno upravlja, mogu koristiti i opstanku biološke raznolikosti i ljudima kao sredstvo za život, umjesto da ta dva elementa budu u suprotnosti – što dovodi do zajednice koja živi u skladu s prirodom.

Ayu ribolov

Sliv rijeke Nagara u središnjem Japanu područje je koje okružuje rijeku i njezine pritoke. Ujedinjeni narodi proglasili su ga Globalno važnim sustavom poljoprivredne baštine zbog kompleksnog odnosa stanovništva s teritorijem.

Lokalni stanovnici koriste rijeku za navodnjavanje svojih usjeva i kao izvor hrane, ali također brinu o njoj i tako vraćaju prirodi što im ona pruža – čišćenjem rijeke, brigom o okolnom ekosustavu i zaštitom rijetkih vrsta.

Rijeka Nagara, Japan

Ribari prakticiraju tradicionalni oblik ribolova mrežom iz plićaka. Ujesen većinu ulovljenih lokalnih ayu slatkovodnih riba šalju u mrijestilišta kako bi se populacija mogla održati i nagodinu. Razumljivo, u ovome području može se kušati lokalnu kuhinju bogatu svježim namirnicama i ljekovitim biljem.

Ayu ribolovom su se bavili još samuraji. Riječ je o principu u kojem ribari koriste vrlo dugačke štapove i mušicu. Ova vrsta ribolova nastala je prije najmanje 430 godina kada su ribiči otkrili da svoje mušice mogu obući komadima tkanine i tako ribu prevariti.

Svake sezone metode ribolova prilagođavaju se obrascu parenja ayu slatkovodne ribe. Većina jedinki ulovljenih ujesen šalje se u mrijestilišta uzvodno. Ostatak se prodaje lokalnim restoranima te dijeli s obitelji i prijateljima. Postoji i ukai ili lov na kormorana, drevna metoda ribolova koja se ovdje prakticira oko 1300 godina.

Obaranje turističkih rekorda

Međutim, nije sve bajno u Zemlji izlazećeg Sunca pa tako niti kada je u pitanju turizam. Japan je 2023. posjetilo više od 22 milijuna gostiju željnih uživanja u sushiju, elektroničkim novitetima i ljepotama prirode poput planine Fuji, plaža Okinawe, procvjetalih voćki ili jesenjih boja.

Planina Fuji u Japanu

Dolazna putovanja su u 2019. iznosila ukupno više od 31 milijuna ljudi, a ovogodišnji bi se broj, kažu stručnjaci, mogao približiti ili čak premašiti predpandemijskim.

Službeni podaci pokazuju kako je Japan u listopadu 2024. primio rekordnih 3,31 milijuna posjetitelja što je najbrži zabilježen rast u povijesti zemlje. To predstavlja porast od 31,6 posto u odnosu na isti mjesec prošle godine. Turistički bum uslijed kojeg se u državni proračun slijeva sve više novca potaknut je slabim jenom.

Plaža Okinawa

Broj stranih posjetitelja porastao je s 2,87 milijuna u rujnu i premašio prethodni mjesečni rekord od 3,29 milijuna postavljen u srpnju, pokazuju podaci Japanske nacionalne turističke organizacije (JNTO).

Do listopada je stiglo oko 30,2 milijuna turista, što je malo manje od godišnjeg rekorda od 31,9 milijuna postavljenog prije nego što je pandemija covida zatvorila granice te se očekuje kako će rekord iz 2019. do kraja godine biti oboren.

Slavne japanske boje jesenjeg lišća pridonijele su povećanju turističke potražnje u listopadu na mnogim tržištima diljem Azije, Europe i Sjeverne Amerike, navodi JNTO. Do listopada je čak 11 zemalja i regija nadmašilo prijašnje godišnje rekorde.

Najveći izvozni sektor nakon automobila

Putnici su u Japanu do rujna potrošili 5,86 trilijuna jena, pokazali su preliminarni podaci. To je zasjenilo 5,3 trilijuna jena koliko su potrošili u cijeloj 2023. godini, a što je rekord za bilo koje dosadašnje razdoblje od 12 mjeseci. Turistička potrošnja, u nacionalnim računima klasificirana kao izvoz, postaje drugi najveći japanski izvozni sektor nakon automobila i ispred elektroničkih komponenti.

Drvo trešnjinog cvijeta

U prvoj polovici 2024. pristiglo je 17,78 milijuna stranih posjetitelja čime su bili oboreni mjesečni i polugodišnji rekordi u dolascima stranih posjetitelja. Prema JNTO, brojka turističkih dolazaka za lipanj 2024. iznosila je 3,14 milijuna, a u šestomjesečnom razdoblju od siječnja do lipnja 2024. broj stranih posjetitelja bio je 17,78 milijuna što je milijun više nego u referentnoj godini prije covida.

Međutim, osim dobrodošlog gospodarskog poticaja, osjete se i posljedice ogromnog priljeva turista, od zakrčenih staza planine Fuji i odbačenog smeća, do bijesa zbog hordi paparazza koji slijede gejše na povijesnim ulicama Kyota. Mnogi dijelovi nekoć izolirane nacije sada doživljavaju neželjene nuspojave turističkog procvata.

Gejše u Kyotu.

Japanski premijer, Fumio Kishida, rekao je kako vlasti moraju biti oprezne po pitanju masovnog turizma, ali je i najavio nacionalni cilj udvostručenja broja turista u zemlji na 60 milijuna i podizanja potrošnje na 15 bilijuna jena (90 milijardi eura) do 2030. godine.

Ostaje za vidjeti mogu li se naći odgovori na problem masovnosti, kao i pitanja infrastrukture – primjerice, regionalne zračne luke koje su neophodne kako bi se osigurala disperzija turističkog prometa diljem zemlje koju vlasti najavljuju.

Uvođenje mjera

Čini se da su pojedina mjesta preplavljena stranim turistima. Jedno od njih je Toyosu Senkyaku Banrai, centar s hranom u središnjem Tokiju s 50 restorana pored tržnice Toyosu. Stranci ovamo hrle kako bi pojeli zdjelu morskog ježa od 10.000 jena (63,56 dolara) što je njima jeftino. No, mještani su time s ove lokacije otjerani.

S ciljem zadržavanja lokalnih kupaca, neki ugostitelji u svoje jelovnike uvode dvostruke cijene. Australska novinska kuća ABC izvijestila je o restoranu u pulsirajućoj četvrti Shibuya u Tokiju, gdje se na kraju jelovnika ističe da će državljani Japana dobiti popust na račun od 1000 jena.

Sushi

Nije samo restoranski sektor taj koji je odlučio natjerati turiste da plate više. Atrakcija kao što je zapadno japansko blago svjetske baštine UNESCO-a, dvorac Himeji, najavila je povećanje cijene ulaznica za strane turiste za 400 posto. Mjeru podržava gradonačelnik koji ističe da je posjet dvorcu iskustvo koje strani turist doživi jednom u životu.

Lanterne u Tokyju.

Na najpopularnijoj stazi planine Fuji uvedena je ranije ove godine naknada za penjače, a u primjeni je i turistička pristojba za legendarna plutajuća crvena torii vrata Itsukushime. Nadalje, drevna japanska prijestolnica Kyoto, odavno popularno turističko odredište, u svojoj poznatoj četvrti gejši zatvorila je neke uličice zbog pritužbi na nedolično ponašanje posjetitelja.

Kyoto

Brojni turisti svakodnevno vrve uskim ulicama područja Gion, često prateći vodiče koji obilaze ovo područje i drže im duga predavanja. Stoga su postavljene obavijesti na japanskom i engleskom jeziku kojima se upozorava da je riječ o privatnom posjedu kojim nije dopušteno prolaziti. Za prekršitelje pravila propisana je nemala kazna.

Toyosu

Prvi imerzivni tematski park

Japan privlači turiste također novim i specifičnim ponudama, primjerice otvaranjem prvog na svijetu potpuno imerzivnog tematskog parka. Immersive Fort Tokyo otvoren je 1. ožujka i prvi je tematski park u svijetu sastavljen od isključivo imerzivnih iskustava. Smještan je na Odaibi, mjestu poznatom i kao tokijski otok zabave te ima dvanaest potpuno novih atrakcija.

Odaiba ima već od ranije veliku ponudu za svakoga tko je u potrazi za zabavom i uzbuđenjem. Razvoj područja započeo je 80-ih godina prošloga stoljeća i od tada se konstantno širio. Zabavne atrakcije i golemi trgovački centri samo su neke od opcija za sve koji se žele dobro zabaviti.

Imerzivne fotografije

No, znate li uopće što znači ”imerzivno”? Značenje pojma ”imerzivno” dolazi od engleske riječi ”immersive”, koja u kontekstu virtualne stvarnosti označava generiranje trodimenzionalnog prikaza koji djeluje kao da okružuje korisnika. U općem kontekstu predstavlja uživljavanje osobe u neku aktivnost u kojoj trenutno sudjeluje.

Potpuno uživljavanje

Imerzivno može označavati također općenito stanje u kojem se neka osoba potpuno isključuje iz stvarnog svijeta i uživljava u određenu aktivnost ili događaj. To ne mora nužno biti virtualna stvarnost. Imerzivne mogu biti različite aktivnosti, poput čitanja knjige, promatranja ili doživljavanja nekog umjetničkog djela, gledanja filma i drugo.

Važno je samo da, kako bi nešto mogli karakterizirati kao imerzivno, to mora privući i zaokupiti pažnju korisnika u tolikoj mjeri da ga dovede do stanja potpune posvete i usredotočenja na aktivnost koju obavlja. Imerzivnost se osobito često koristi u umjetnosti i zabavi.

Tokyo, Japan

Pojam se također koristi u videoigrama, posebno kada su u pitanju novije VR igre, i filmskoj industriji kada se radi o 3D filmovima. Imerzivne aktivnosti u kontekstu virtualne stvarnosti i drugih sličnih tehnologija omogućavaju korisnicima potpuno uživljavanje u virtualni svijet i zaboravljanje na stvarni.

Kod virtualne stvarnosti to se postiže korištenjem VR naočala za simulaciju vizualnih i auditivnih podražaja koje bismo inače doživljavali u stvarnom svijetu.

Interaktivne kazališne predstave

Immersive Fort Tokyo smješten je na mjestu gdje je nekoć stajao trgovački kompleks. Danas park, između ostaloga, nudi bogato kazališno iskustvo koje traje više od sat vremena, puno horor iskustvo i iskustvo u kojem se posjetitelji nađu u kabaretskoj predstavi koja se odvija u restoranu.

Osim dvanaest impresivnih atrakcija, park uključuje mjesta za posluživanje hrane i trgovine na ukupnoj površini veličine 30.000 četvornih metara. Postav Immersive Fort Tokyo inspiriran je londonskim interaktivnim kazališnim predstavama stoga posjetitelji igraju sastavnu ulogu u različitim atrakcijama.

Tokyo

Tako ”Sherlock – Slučaj umorstva u ulici Baker” omogućava sudjelovanje u misteriju ubojstva. Gosti su pozvani pretraživati park u potrazi za osumnjičenikom, bilo sami ili s detektivom Holmesom.

Još jedan primjer onoga što možete očekivati od parka je escape room na temu Tokyo Revenger. Sudionici mogu biti dio tučnjave između Tokyo Manji Ganga i nove skupine delinkvenata, a od njih se traži rješavanje različitih zagonetki. Japanski anime s temom idola Oshi no Ko i horor labirint Jacka Trbosjeka još su neki od doživljaja koji se nude posjetiteljima ovog jedinstvenog mjesta.