Europski pametni turizam je organizacija koja natječajima promiče i nagrađuje budućnost pametnog i održivog turizma u Europi, s obzirom da turizam kao treći najveći ekosustav EU-a ima ključnu ulogu u gospodarskom rastu i stvaranju radnih mjesta.
“Inicijativa Pametni turizam/Smart Tourism odaje priznanje gradovima koji primjenjuju nove digitalne alate i prakse poput za jednake mogućnosti i pristup posjetiteljima, održivi razvoj i podršku kreativnim industrijama i lokalnim talentima”, dodaju iz tajništva Europskog pametnog turizma, a kako bi se natjecali za najbolje u 2025., od gradova se traži da svoje inovativne turističke prakse prijave putem internetskog obrasca.
Prijave će najprije ocjenjivati komisija neovisnih stručnjaka, zatim će u drugom koraku od gradova koji uđu u uži izbor tražiti da predstave kandidaturu svog grada pred europskim žirijem, koji će odabrati dva pobjednika, odnosno Europsku prijestolnicu pametnog turizma 2025. (European European Capital of Smart Tourism) i Europskog zelenog pionira pametnog turizma 2025. (European Green Pioneer of Smart Tourism).
‘Nasljednik’ EDEN-a
Europski zeleni pionir pametnog turizma zapravo je nasljednik dugogodišnjeg natječaja za Europske destinacije izvrsnosti tzv. EDEN, koje je EK uvela još 2007. kao nagrade netradicionalnim odredištima održivog turizma u nastajanju, u čemu je od početka sudjelovala i Hrvatska i čijih je niz destinacija dobilo to priznanje.
Natjecanje za “zelenog pionira” temelji se na načelu promicanja razvoja održivog turizma u manjim destinacijama koje donose vrijednost gospodarstvu, planeti i ljudima i služi i kao inspiracija za poboljšanje kvalitete i turističkog profila gradova i mjesta te privlačenja posjetitelja i za gospodarski rast na održiv način. Taj je natječaj otvoren za gradove s 25.000 do 100.000 stanovnika, dok je natječaj za europsku prijestolnicu pametnog turizma za gradove iznad 100.000 stanovnika.
“Europski glavni grad pametnog turizma 2025. imat će koristi od komunikacijske i marketinšku podršku, poput promotivnog videa, veliku ‘hashtag’ skulpturu za postavljanje na istaknuto mjesto u gradu, raznolike promotivne aktivnosti i vidljivost na EU i međunarodnoj razini. Također će se pridružiti rastućoj i aktivnoj mreži pametnih destinacija koje su ušle u uži izbor u prethodnih pet izdanja natjecanja, razmjenjivati najbolje prakse i učiti jedni od drugih”, poručuju iz tajništva Europskog pametnog turizma.