U sklopu inicijative “AmCham Hrvatska & Kearney ESG Champion 2024” po drugi put je provedeno istraživanje o primjeni ESG-a, a rezultati su pokazali napredak u odnosu na prošlu godinu, istaknula je Dorotea Neuberg iz konzultantske kuće Kearney.
Po njenim riječima, hrvatske kompanije su i dalje najrazvijenije u segmentu koji se odnosi na okoliš i održivost, dok “kaskaju” u socijalnom i upravljačkom segmentu, koji su na neki način marginalizirani i stavljeni u drugi plan. Stoga, kompanije u idućim godinama trebaju više poraditi na socijalnom i upravljačkom segmentu, rekla je Neuberg.
ESG kriteriji (ESG – Environmental, Social, and Governance) su nefinancijski pokazatelji koji se odnose na strategije i politike kompanija kada je riječ o okolišu, društvu i upravljanju, pri čemu sve veći broj kompanija ima obavezu izvješćivanja o usklađenosti s tim načelima.
A1 Hrvatska i Atlantic Grupa najuspješniji u provedbi ESG načela
Inicijativa funkcionira i kao svojevrsno natjecanje, pa su tako za najuspješnija poduzeća u Hrvatskoj u provedbi ESG načela proglašeni A1 Hrvatska i Atlantic Grupa, koji dijele prvo mjesto, dok je Arena Hospitality Group na trećem mjestu, od ukupno 36 članica AmChama koje su sudjelovale u istraživanju.
Izvršna direktorica Američke gospodarske komore u Hrvatskoj (AmCham) Andrea Doko Jelušić je napomenula da je AmCham izabrao nove članove Vijeća upravitelja, a od sedam članova, četiri su žene. Također, u oko 30 posto tvrtki koje su članice te komore izvršne direktorice su žene, što je puno više od hrvatskog i europskog prosjeka, kazala je Doko Jelušić.
Član Uprave i glavni direktor A1 Hrvatska Dejan Turk održao je prezentaciju o implementaciji ESG načela u praksi, rekavši da su svi sektori u toj kompaniji mobilizirani na provedbi tih načela. U praksi to primjerice znači efikasno korištenje energije, pametna zelena rješenja, recikliranje mobitela, volonterske aktivnosti zaposlenika, kao i kampanje kojima se mladi educiraju o sigurnosti na internetu.
Državna tajnica u Ministarstvu rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike Margareta Mađerić je rekla da na zasnivanje obitelji i roditeljstvo utječe niz socijalnih i ekonomskih čimbenika, kao što je i karijera, kao i pitanje kako uskladiti jedno i drugo. Pritom su žene još uvijek nažalost u nepovoljnijem položaju, kazala je Mađerić, no i naglasila da su u radnom zakonodavstvu učinjeni iskoraci po pitanju fleksibilizacije rada, što umanjuje rizike za izlazak žena s tržišta rada, odnosno rizike onemogućavanja njihova napredovanja.
Pitanje rodne ravnopravnosti u upravama poduzeća
Veleposlanica SAD-a u Hrvatskoj Nathalie Rayes naglasak je stavila na raznolikost u upravljačkim timovima kompanija, pa tako i rodnu, rasnu i etničku, ustvrdivši da je presudna za uspješno poslovanje, pri čemu se očituje u donošenju boljih odluka, a između ostalog omogućuje i privlačenje najboljih talenata.
Njen govor je bio uvod u panel na kojem je bilo riječi o upravljačkom aspektu, posebice u kontekstu rodne ravnopravnosti u upravama poduzeća.
Načelnica Sektora za rad u Ministarstvu rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike Josipa Klišanin je rekla da do kraja ove godine postoji obveza implementacije u nacionalno zakonodavstvo europske direktive o poboljšanju rodne ravnoteže među direktorima društava uvrštenih na burzu, a što će se uskoro i dogoditi. Tu je i direktiva o transparentnosti plaća, odnosno jednakosti plaća muškaraca i žena, s kojom nacionalno zakonodavstvo treba biti usklađeno do lipnja 2026. godine, kazala je Klišanin.
Član Uprave i direktor za ljudske potencijale i organizacijsku kulturu u Philip Morrisu Zagreb Marin Mlinarić izjavio je da je ta kompanija predana njegovanju kulture ravnopravnosti, uključivosti i jednakosti, pa svatko ima jednake mogućnosti za svoj profesionalni razvoj. Dugi niz godina kompanija na svim razinama, uključujući upravljačke pozicije i samu upravu, ima omjer muškaraca i žena “oko 50:50”, istaknuo je Mlinarić, dodajući i da su muškarci i žene jednako plaćeni za iste poslove.
Izvršna direktorica sektora ljudskih potencijala u Telemach Hrvatska Andreja Gracin je izjavila da je donedavno omjer muškaraca i žena u upravi te kompanije bio 50:50, dok je sada 60:40, s obzirom na još jednog novog muškog člana. Na menadžerskim pozicijama, pak nalazi se 47 posto žena, a Gracin se također slaže da to doprinosi većoj produktivnosti i boljim idejama.
Direktorica odjela za marketing i komercijalnu izvrsnost u tvrtki Coca-Cola HBC Hrvatska Amela Čengić je rekla da, prema istraživanjima, kompanije koje su “u vrhu po pitanju raznolikosti” imaju značajno veće šanse za bolje financijske rezultate. Ona dolazi iz odjela marketinga u kojem je 51 posto žena, pri čemu smatra da raznoliki marketinški timovi bolje prepoznaju potrebe kupaca i potrošača te kreiraju učinkovitije kampanje.
Član Uprave u tvrtki Solvership Ante Laušić je rekao da percepcija o IT industriji kao “tradicionalno muškoj” ne odgovara baš stvarnosti, s obzirom na značajan broj žena, a u Solvershipu to iznosi oko 50 posto. Kazao je i da je stav tvrtke da treba zapošljavati najbolje ljude koji su im u tom trenutku na raspolaganju, bez obzira na primjerice spol ili dob.